Nově zprovozněný senzor hluku v ulici V Holešovičkách se pohybuje přes den konstantně okolo hladiny 75 dBA. V noci potom okolo 65 dBA. Je to hluk překračující limity, i po započtení staré hlukové zátěže (počítá se pro zátěž z dopravních staveb postavených před rokem 2000). Lokalitu ale výrazně ovlivnilo až otevření tunelu Blanka v roce 2015. Ochrana lidského zdraví před hlukem je zakotvena v zákoně č. 258/2000 Sb. Limity potom konkrétně upravuje Nařízení vlády č. 148/2006 Sb. Limity pro venkovní hluk (např. u obytných domů) jsou následující:
venkovní hluk | den (6:00-22:00) | noc (22:00-6:00) |
základní limit – pro hluk jiný, než z dopravy | 50 dB | 40 dB |
pro hluk ze silniční dopravy | 55 dB | 45 dB |
pro hluk z železniční dopravy | 55 dB | 50 dB |
pro hluk z hlavních silnic | 60 dB | 50 dB |
pro hluk v ochranných pásmech drah | 60 dB | 55 dB |
pro starou hlukovou zátěž | 70 dB | 60 dB |
pro starou hlukovou zátěž u železničních drah | 70 dB | 65 dB |
- až 40% evropské populace je vystaveno takové míře hluku, která může způsobit škody na zdraví
- 100.000.000 obyvatel EU je zasaženo nadlimitním hlukem přesahujícím 65 decibelů
- škody způsobené hlukem v rámci Evropské unie se odhadují na 40 miliard euro
- v Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 10 % obyvatel, tedy přes 100.000 lidí
- v Evropě je dlouhodobý vliv dopravního hluku příčinou 3% všech úmrtí na srdeční selhání a způsobuje tak 12.000 předčasných úmrtí za rok.
Zdroj: European Enviromental Agency